Valerio Rocco

Orlando

Milano, 1978

Eva | 2004

Eva, 2004
(Ceramic (pine cones), porcelain enamel)
altezza cm 45; diametro cm 35
- Eva è costituito da due pigne in terracotta - tipico elemento decorativo posto ai due lati dei cancelli di mezza Italia – smaltate sull’apice di un colore rosato in modo da rimandare a due grossi seni o, meglio, a “due belle pigne”. Una dinamica metonimia attribuisce ai due seni la loro identità con Eva: il fatto che le due pigne siano poggiate per terra – e non importa se cadute dall’albero o dagli alti cancelli dove colme d’idealità propiziano abbondanza – infatti, rimanda sia al frutto del peccato originale, sia al fatto che i frutti cadono davvero, marcendo (o perdendo, in caso di terrecotte, la loro alta idealità); e rimanda alla caduta, reale e di stile, dell’umana moglie di Adamo, che in quanto lasciva peccatrice è retrocessa al rango di tette ; il Castigo Divino è dunque suggerito per quello che innegabilmente è, e cioè come castigo squisitamente maschile. Infine, la verifica dei seni femminili nelle pigne ornamentali illustra in modo esemplare come spesso i più alti ideali si fondano sugli istinti più basilari, e come il vero tempio dell’inconscio è il corpo.

- Eva consists of two terracotta pinecones, a typical decoration that you can see almost everywhere in Italy, on top of the side posts of the entrance gates of houses and cottages; they have a glazed pink finish on top so that they resemble a big bosom, or better, "two nice pinecones". A dynamic metonymy establishes an identity between the female bosom and Eve. Actually, the pinecones lay on the floor (and it does not matter whether they have fallen from a tree or from a tall gate, where, full of idealism, they stood to propitiate abundance); such a circumstance evokes the fruit of the original sin. However, they also hint at the idea that fruit actually falls from trees and rottens (or, if considered as earth enware, they lose their high ideal character and are brought down to an earthly dimension). This refers to the fall, both real and in style, of Adam’s human wife who, as a lascivious sinner, is downgraded to the condition of tits . Therefore, the Divine Scourge is foreshadowed for what it actually is: an essentially male punishment. Finally, the verification of the female bosom in the decorative pinecones provides unquestionable evidence that the highest ideals are often founded on the most basic instincts, and demonstrates that the body is the real. temple of the unconscious.
Eva, 2004
(Digital video transferred to DVD, 8 minutes.)

Veduta dell'installazione, ISCP, New York 2010.



Installation view, ISCP, New York 2010.

orologi rolex replica orologi replica orologi replica italia

ItalianArea

Social

 

developed by Viafarini
in collaboration with NABA

coded by lettera7