Stefano

Romano

Tirana / Bergamo, 1975

Quarto Movimento (performance for a single person) | 2016

Quarto Movimento (performance for a single person), 2016

I confini sono diventati un argomento all’ordine del giorno, la cosiddetta “invasione” dei migranti non ha fatto altro che mettere di fronte, soprattutto l’Europa, ai principi da Lei stessa proclamati come imprescindibili della propria esistenza in quanto entità sovranazionale. Le reazioni nei vari Stati membri all’arrivo di queste persone è ovviamente legato anche alla possibilità di ribaltare governi e prendere posizioni di comando, usando a proprio favore disinformazione e populismo. Il mio lavoro prende le mosse proprio da questo, utilizzando uno dei simboli di appartenenza per eccellenza, l’inno nazionale, in questo caso quello dell’Unione Europea, il quarto movimento della 9° sinfonia di Beethoven. Il pubblico viene accompagnato una alla volta dentro un’ambiente dove si trova di fronte ad un musicista, il quale suona per lui lo spartito relativo al proprio strumento dell’Inno Europeo; alla fine dell’esecusione la persona viene invitata ad uscire e il prossimo in fila entra, trovando un altro musicista con un altro strumento dell’orchestra che ripete la performance, suonando per quella persona il proprio spartito dell’Inno Europeo.
Quindi ogni persona incontra e sente ogni volta l’esecuzione di un solo strumento. L’idea è quella di decostruire l’Inno restituendo una sensazione di solitudine e di mancanza.



Borders have become a topic on the International Agenda, a topic discussed in the parliaments of the world as well as in neighborhood bars. What appears apparently paradoxical is perhaps the fact that the world has become smaller thanks technological discoveries and we have the feeling we’re still unprepared to the consequences of the new born societies. The so-called “invasion” of immigrants has faced especially Europe with its own principles necessaries to its existence as a supranational entity. The reactions in the various Member States to the arrival of these people is obviously linked to the possibility to overturn governments and take leadership positions, using misinformation and populism. Our work starts from these reflections, using one of the belonging symbols par excellence, the national anthem. The European Union chosen as its anthem the fourth movement of the 9th symphony of Beethoven (named Ode to Joy) that becomes the subject of our work and that we use to reflect on topics like unity, borders, and migration and the need to rethink the Community of Nations in which we live.

The audience is bring one at a time into a space where he is faced with a musician who plays for him the score of his own instrument of the European Hymn. At the end of the execution (which lasts more or less one and a half minutes, as well as the duration of the Ode to Joy), the person go out leaving a place to another person facing another musician with another instrument of the orchestra repeating the performance, playing for that person the score for his own instrument of the European Hymn.
So each person meet and ear each time a single instrument. The idea is to de-construct the Hymn by returning a feeling of solitude and lack.

orologi replica orologi replica svizzeri orologi replica rolex

ItalianArea

Social

 

developed by Viafarini
in collaboration with NABA

coded by lettera7