Davide

Bertocchi

Paris

Top 100 | 2003-2013

Top 100, 2003-2013
(mp3 cds editions, offset printed posters)
50 cm x 70 cm
Palais de Tokio, Paris
Courtesy: Dena Foundation, Paris - graphic design: Martin Pyper

Iniziato nel 2003, Top 100 riunisce in ogni edizione le 100 canzoni selezionate da personalità legate alla scena artistica contemporanea, a cui Davide Bertocchi ha chiesto di indicare il proprio pezzo musicale preferito, inteso sia come la propria personale colonna sonora, sia come un brano significativo di un particolare momento. Il progetto originariamente nasce come reazione critica dell'artista all’apparizione delle classifiche "Top 100" (100 best artists, 100 best curators, Power100 ecc) sulle riviste di arte contemporanea e la loro inevitabile imposizione come solo paradigma di giudizio. Il principio è molto semplice: invitare ogni volta 100 personalità (critici, curatori, artisti, galleristi, collezionisti) a selezionare la propria canzone preferita e successivamente con questa compilation-archivio editare un cd che funziona come una rivista sonora nella quale l'idea di "scelta" è ricondotta alla sua forma più basica, intima ed emotiva. Le sei compilation esistenti sono ormai un vero e proprio progetto editoriale in cui questo meccanismo di scelta è portato all’estremo: una rivista in cui l’unico criterio presente è la scelta della propria canzone preferita. I cd Top 100 sono un multiplo in edizione di 500. Un po’ di numeri: il progetto coinvolge 627 persone per un totale di 621 brani musicali, e 44 ore di ascolto. Occupano 3,5 GB di spazio memoria e sono il risultato di 1283 scambi di e-mail. Ci sono state 11 presentazioni e lanci, 10 anni di lavoro. L’ultimo cd, il Top 100 vol. 6, prodotto da Dena Foundation for Contemporary Art, Parigi e la maison rouge / Fondation Antoine de Galbert, Parigi, si avvale della grafica di Martin Pyper.



Begun in 2003, the Top100 gathers, for each edition, the 100 songs selected by players on the contemporary art scene, whom Davide Bertocchi asked to choose their favorite song, intended both as a personal soundtrack and as music emblematic of a particular moment. Initially, the project was born as the artist’s critical reflection on "Top100" classifications (100 best artists, 100 best curators, Power 100, etc.) in contemporary art magazines and the imposing role these inevitably play as sole judgment. The idea is rather simple: each time invite 100 figures (critics, curators, artists, gallerists, collectors) to choose their own preferred song and then use the compilation-archive to create a CD that acts as a sound magazine in which the idea of “choice” can be traced back to its most basic, intimate, and emotional form. The six existing compilations, which have all been co-produced with Dena Foundation, have by now become a veritable publishing project in which this mechanism of choice has been taken to extremes: a magazine where the sole criterion present is selecting your favorite song. The Top100 CDs are a multiple, in editions of 500. Some figures: the project involves 627 people for a total of 621 songs and 44 playing hours. They take up 3.5 GB of memory and are the result of 1,283 e-mail messages. There have been 11 presentations and launches to the public, involving 10 years of work. The latest CD, the Top100 vol. 6, is a special editionproduced by Dena Foundation for Contemporary Art, Paris, and la maison rouge / Fondation Antoine de Galbert, Paris, and uses the graphic design of Martin Pyper.

 

Top 100, 2003-2013
(Fibreglass, aluminium, 600 vinyl records, 300 MP3 files on a 6 Volumes CD)
cm 340 x 120 x 40
Palais de Tokio, Paris
Courtesy: Courtesy Dena Foundation, Paris, Palais de Tokyo, Paris


A fiberglass hybrid vehicle with wheels made from blocks of glued vinyl records. On one side there are 33 rpm records, while on the other there are 45s, creating an asymmetric vehicle that only moves in circles. The records are those chosen by 600 art world personalities as their favourites selection having forced them into stating a precise “aesthetic” preference. The sculpture-vehicle “floats” on these choices, like a big juke-box. All the music selected is stored on a 6 volumes Mp3-CD compilation.

orologi replica orologi replica svizzeri orologi replica rolex

ItalianArea

Social

 

developed by Viafarini
in collaboration with NABA

coded by lettera7